Joggen of wandelen

Regelmatig joggen of wandelen, twee tot drie maal per week, wordt aanbevolen. Het beste is om de oefeningen van wandelen en joggen af te wisselen. De totale duur van het eerste deel het JAMES® oefen programma kan variëren tussen de 15 minuten wanneer u start met het programma, en na uitbreiding tot 30 tot 40 minuten als u fitter wordt en op meer regelmatige basis de oefeningen doet. 

Controleer uw hartslag indien u oefent met een hartslagmeter. Vergeet niet, het moet een lichte inspanning zijn en in geen geval vermoeiend voor uw  lichaam. Het zal u mentaal ontspannen en uw uithoudingsvermogen verbeteren door het verbranden van uw vetweefsel (vet).

Algemene informatie

  • Minimum duur: 15 tot 30 minuten
  • Hartslag constant op ongeveer 70% (220 min uw leeftijd)
  • Gebruik een hartslagmeter
  • Hou regelmaat: 2 tot 3 keer per week

Good Practice

Koop goede schoenen! Wandel- of loopschoenen, vraag advies en verwissel modieuze schoenen niet met echte sportschoenen. Bescherm uw hoofd tegen de  koude... Of de zon. Kies kledij die u kan openen in het geval van een warmteopwelling. Kies voor goed onderhouden en in het donker goed verlichte wegen indien u jogt of wandelt.

Als u zich goed voelt, versnel het tempo gedurende 1 à 2 minuutjes en herneem daarna uw ritme. Wandelen of joggen met kleine piekjes doet het hart sneller werken wanneer het in de buurt komt van de limiet voor uw leeftijd. U kan dit tussen de een en drie maal, indien de ervaring goed is, gedurende 60 seconden, met drie minuten herstel tussen de versnellingen

Vergeet niet om geleidelijk de lengte van uw wandelingen of jogbeurten te verhogen en weet uw kracht niet overschatten, vooral als u wandelt in geïsoleerde plaatsen.

Joggen of wandelen in groep

In groep wandelen zorgt ervoor dat u de tijd niet constant in de gaten houdt, dat u andere trajecten ontdekt en babbelt, op voorwaarde dat het tempo van de groep niet te traag of te snel is voor u.

Wandelen met patiënten die hetzelfde programma volgen, indien mogelijk met een coach, zorgt ervoor dat u een goed tempo aanneemt, vooral wanneer u de pas versnelt of enkele minuten met kleine stapjes loopt.

Nieuwe wandelingen

Riskeer, als u het wandelvirus te pakken heeft, geen verveling door steeds hetzelfde parcours af te leggen. Waarom geen wandeling iets verder van huis op onbekend terrein? Vraag informatie op het gemeentehuis of bij een wandelclub over bewegwijzerde wandelingen. En waarom wordt u eigenlijk geen lid van zo'n club?

Fietsen

Fietsen is goed voor de benen, voor het hart en voor de moraal, maar u moet enkele voorzorgen nemen bij het fietsen: een hartslagmeter is aangeraden, uitjes alleen op verlaten plaatsen zijn afgeraden en u neemt best wat water, een fruitpasta en een gsm mee, voor het geval dat. Neem ook steeds een hoofddeksel en handschoenen mee. Overschat uw krachten niet: u moet nog terug thuis raken!

Geef dit een cijfer

Gemiddeld: 4.5 (2 stemmen)

Feedback Form