JAMES®: een compleet programma

Een van de pijlers van Feel+® is het JAMES programma. Het programma JAMES® staat voor Jogging of wandelen, Abdominale oefeningen, Musculaire oefeningen en Soepelheid. Denk aan hen als uw nieuwe coach!

JAMES is ontwikkeld als een volledig programma op maat van mannen die behandeld worden met een hormonale therapie voor prostaatkanker. Alle oefeningen zouden idealiter moeten uitgevoerd worden in volgorde, en niet willekeurig gekozen worden. Praat met uw arts en ook team van verpleegkundigen, indien u een oefening te moeilijk vindt of speciale begeleiding wenst.

Wat Is JAMES?

De J van jogging gaat over wandelen : dagelijks 30 minuten is het minimum. Idealiter, voor uw hart en longen, wandelt u 3 tot 7 keer per week 60 minuten.

als in abdominale oefeningen : Goede buikspieren, dat betekent een stevigere rug, een betere houding en een beetje minder "buik"!

De M van musculaire oefeningen heeft niet de bedoeling om van u een body builder te maken. Het gaat erom op een intelligente wijze al uw spiergroepen (benen, armen, schouders, nek) te trainen en ze te versterken.

De S van Soepelheid, die u mobieler gaat maken, en u meer op uw gemak kan doen voelen. De versoepelingen helpen ook om stress te verminderen.

Een verbeterde uithouding, kracht en soepelheid, dat is de belofte van het JAMES programma. Het vervolg van het verhaal, dat moet u schrijven. Door uw motivatie, uw doorzettingsvermogen en uw toewijding om de bewegingen goed uit te voeren. 2 sessies per week, dat is het minimum. Het doel is 3 tot 4 sessies per week.

De 3 pijlers van de praktijk

U kan heel wat advies vinden in het Feel+ programma dat u kan helpen bij het uitvoeren van de oefeningen. Dit zijn de drie fundamentele regels:

  • Net zoals het advies in Feel+ globaal gezien onafscheidelijk is (voeding, beweging, en denken), is het essentieel om alle oefeningen van het JAMES® programma tijdens elke sessie uit te voeren. U kiest er dus niet zomaar een aantal uit op basis van zin en moeilijkheid.
     
  • Het sleutelwoord is regelmaat. U doet pas iets goeds voor uw lichaam en kan de onaangename dingen van de behandeling pas tegengaan als u minimum twee keer per week oefent, met een einddoel van drie tot vier keer per week.
     
  • Wees streng voor uzelf. Een sessie duurt 40 tot 60 minuten, kort ze niet in. Lees regelmatig de beschrijvingen na van elke oefening, bekijk de DVD of vraag de hulp van een coach of kinesist. Men vervalt maar al te gemakkelijk terug in slechte gewoontes of houdingen, met het risico op letsels.

Kan een kinesist me helpen?

Sommige patiënten houden ervan om alleen te oefenen, anderen hebben dan weer -tijdelijk of op lange termijn- nood aan iemand die hen helpt, motiveert en hen verbetert bij het uitvoeren van de bewegingen. Naast een sportcoach en/of een sportclub kan u ook een kinesist opzoeken voor advies. Uw huisarts kan u kine-sessies voorschrijven die u kan volgen in een ziekenhuisomgeving of dichtbij "in de stad". U hoeft niet naar het ziekenhuis waar u geopereerd bent te gaan: in elke vestiging zijn er kine's, en een deel van hen is gespecialiseerd in urologie.

U heeft zeker en vast de keuze bij u in de buurt. In elk geval, zelfs als uw kinesist niet gespecialiseerd is in urologie, is hij perfect in staat om uw programma te ontcijferen, zal hij de beperkingen die gepaard gaan met uw toestand begrijpen en kan hij u op een goede manier helpen uw programma uit te voeren.

De mening van de kine

Jean-Pierre, reeds 22 jaar kinesist in Brussel.

“Ik apprecieer het wanneer patiënten willen dat ik hen help te werken en niet dat ik alleen werk! De resultaten zijn veel beter wanneer ieder zijn deel doet. 

Het programma werd ontworpen in samenwerking met kinesisten, en zelfs als dat niet het geval was, zou ik het evenwichtig, veilig en mogelijk nuttig vinden.

Ik heb patiënten van dezelfde leeftijd als diegenen van het programma. Serieuze, aandachtige mensen, goede leerlingen, maar soms ongerust: ze zijn bang voor ongelukken, blessures die hen verzwakken,... Het is goed dat ze zichzelf komen geruststellen en het zekere voor het onzekere nemen.”

Geef dit een cijfer

Gemiddeld: 4.2 (5 stemmen)

Feedback Form