Blijf bewegen

Fysische activiteit en blijven bewegen is een centraal deel van het sportief programma JAMES® Dit programma staat voor Jogging en wandelen, Abdominale (buik) oefeningen, Musculaire oefeningen (gewichtstraining) en Soepelheid. Het is de vrucht van jarenlange praktijk en is aangepast aan de fysieke mogelijkheden en de leeftijd van prostaatkankerpatiënten.

Of u nu actief, sportief of non-actief bent, dit programma kan de inspanningen die u al doet vervolledigen en ervoor zorgen dat u de vitaliteit, energie en soepelheid terugvindt die de rest van uw activiteiten vergemakkelijkt.

"Regelmaat is het sleutelwoord. U zal - zonder u te moeten forceren - snel resultaat zien. Naast een algemeen lichamelijk welzijn geeft het u hopen energie en zelfs een tophumeur", belooft Eddy. Hij heeft het programma getest bij en verfijnd dankzij verschillende patiënten, waarvan sommigen in de loop van de pagina's getuigen.

 

 

Het geheim tot succes

Het geheim tot succes, dat is regelmaat. Om voordeel uit het programma te halen, is het essentieel dat u de oefeningen minstens twee maal per week uitvoert en dat u minstens twee keer per week een halfuur wandelt of jogt. Het doel is om ten minste drie tot vier keer per week actief te zijn.

Patiënten die het programma reeds gevolgd hebben, geven stuk voor stuk hetzelfde advies: plan de sessies in alsof u een afspraak met uw gezondheid in uw agenda noteert! Het is de beste manier om geen sessies of wandelingen te "vergeten" en het helpt u om ze niet uit te stellen omdat u te moe bent of geen tijd heeft.

De juiste apparatuur

Koop jezelf een goed paar schoenen om te wandelen, niet per se trekkingschoenen, maar een paar goede joggingschoenen volstaan. Raadpleeg een professional. Sommige winkels analyseren eerst uw manier van lopen en uw houding voordat ze een paar schoenen aanbieden om te passen. Vermijd wandelen in te strakke kledij en vergeet niet dat u opwarmt met inspanning; lucht moet kunnen circuleren zonder dat u kledij moet verwijderen.

Het kopen van een hartslagmeter is ook geadviseerd: dit apparaat brengt u op de hoogte van uw hartslag en zal u laten weten of u zichzelf een beetje kan pushen of als u uw limiet hebt bereikt. Vraag een professionele om uit te leggen hoe het apparaat werkt.

Fitnessapparatuur kan eenvoudig zijn en hoeft niet veel geld te kosten. U heeft alleen een matje (dat u kan oprollen en gemakkelijk kan opbergen) en kleine halters, kies twee paren, 2-4kg, nodig. Kies losse katoenen kleding om oefeningen mee te doen.

De juiste plaats

Zoals uw uitrusting en uw kleding, draagt ook de keuze van een geschikte locatie bij tot het "ritualiseren" van uw inspanningen. Enkele suggesties: kies voor een kalme ruimte waar u plaats heeft om uw oefeningen uit te voeren, zonder u zorgen te moeten maken over de meubels rondom u.

Sommige patiënten willen wat intimiteit, anderen houden ervan hun naasten bij het programma te betrekken: aarzel niet om hen om het ene of het andere te vragen. Muziek? Tv? Aan u om te beslissen wat goed is voor uw concentratie. Bekijk de DVD af en toe opnieuw om kleine foute gewoontes te verbeteren. En hou een flesje water binnen handbereik!

Luister naar uw lichaam

U bent geen 20 jaar meer: het is normaal om niet meer evenveel te kunnen! De oefeningen mogen in geen geval pijn doen of uitzonderlijk vermoeiend zijn. Forceer nooit, laat uw lichaam langzaamaan wennen aan een actieve levensstijl. Indien u niet gewoon bent om oefeningen te doen, aarzel niet om een professional te consulteren zoals een kinesist of sportcoach.

Als wij het kunnen, kan u het ook!

"Ik vond het heel snel erg leuk om dit programma te volgen. Ik was al lang op zoek naar goede oefeningen en de juiste manier om bewegingen uit te voeren. Ik ben heel blij dat men mij deze mogelijkheid gegeven heeft. Ik was niet echt sportief, maar voelde echt al een verandering na een tweetal weken." Josef, 80 jaar

“Technisch gezien is het niet moeilijk, zolang je met kleine pasjes gaat. In het begin doe je wat je kan doen. Ik heb mij nooit moe of verveeld gevoeld, het is steeds aangenaam. Je moet er de tijd voor nemen, maar het is noch moeilijk, noch zwaar.” Jan, 74 jaar

 

“Reeds vanaf de eerste week voelde ik mij anders, en na een maand was ik in heel wat betere conditie. Ik verloor snel twee kilo, niet meer dan dat, maar nu weeg ik terug evenveel als toen ik 40 was. En ik voel me heel goed”. Robert, 68 jaar

Geef dit een cijfer

Gemiddeld: 5 (2 stemmen)

Feedback Form