De voedingspyramide

De voedselpiramide, dat is uw nieuwe kijk op de verschillende soorten voedsel en dranken die u op regelmatige basis of meer uitzonderlijk moet innemen.

Hoe hoger in de piramide, hoe meer u moet matigen! Aan de basis van de piramide staan water en alle mogelijke manieren om het in overvloed te drinken, aan de top vindt u de "grote zondes" tegen de dieetleer (gefrituurd voedsel, gesuikerde frisdranken, patisserie) die u enkel bij wijze van uitzondering mag consumeren.

Groep 1: water en haar vrienden: Water, thee (vooral groene thee), decafeïne koffie of lichte koffie, fruitsap (zonder toegevoegde suikers) of groentesap moet u gedurende heel de dag overvloedig (1½  tot 2 liter per dag) consumeren.

Groep 2: fruit en groenten: Eet 5 porties per dag. Een groenteportie is 100 tot 200g. Drink een kom soep. Let op met gesuikerd (bananen, gedroogd fruit) of vet (okkernoten, pistache noten) fruit en noten.

Groep 3: Zetmeel en groenten: Probeer tijdens elke maaltijd zetmeel (rijst, pasta, griesmeel, aardappelen,...) en peulvruchten (bonen, erwten, linzen, soja) te eten. Kies voor pasta al dente (kort gekookt, op Italiaanse wijze).

Groep 4: Eiwitten: (vlees, gevogelte, vis, eieren, melkproducten en afgeleiden van soja zoals tofu). Ze zijn onontbeerlijk, maar zonder overdaad. Verkies vis en wit vlees boven rood vlees en vermijd te koken in teveel braadvet en vermijd het vel van gevogelte te eten. Halfvolle of gefermenteerde melkproducten worden aangeraden niet meer dan 2 keer per dag te eten.

Groep 5: De vetten: geef de voorkeur aan goede vetten (olijf-, koolzaad-, zonnebloem-, maïs-, notenolie,...) en beperk de slechte (dierlijke vetten).

Groep 6: De zoetigheden: Per uitzondering, voor de moraal! Ban gefrituurd voedsel.

Gezonder eten

Naast 5 porties groenten en fruit per dag, zorg er ook voor dat er voldoende afwisseling is tussen vlees en vis, vermijd te zware avondmalen. Geef de voorkeur aan bepaalde ingrediënten (plantaardige vetstoffen, verse kruiden) en bereidingswijzen (vis en groenten houden van de stoomkoker!).

Plantaardige proteïnen

Alle peulvruchten (linzen, erwten, tuinbonen) bevatten proteïnes, maar de ultieme winnaar is de sojaboon. Op basis van deze sojabonen worden sojamelk en tofu geproduceerd.Sojamelk moet met mate geconsumeerd worden omdat bepaalde melken te rijk aan calcium zijn voor uw prostaat. Tofu is een vervangmiddel voor vlees en wordt met sauzen bereid vanwege de ietwat flauwe smaak. 

Dagelijks brood

Stop niet met brood eten, maar eet ook niet om het even welk brood. In de voorbije dertig jaar heeft de manier om brood te bakken evenveel voor- als achteruitgang gekend, wat ervoor zorgde dat goed brood dun gezaaid werd (krokante korst, lekker binnenste, bewaring,...). Gelukkig is de tendens gekeerd en is er vandaag een uitstekende keuze. Kies voor donker brood (rogge, kastanje, boekweit) en wissel regelmatig af (rozijnen-, noten-, sesam-, olijfbrood).  Goed brood is als taart, lekker zoals het is, zonder boter.

Mager vlees

Dierlijke vetten zijn "slechte vetten". Kies voor mager vlees: gevogelte zonder vel, konijn, kalfsschouder, lapjes rundsvlees. Vermijd worst, gans en vet varkensvlees. Eet niet te vaak eend (behalve ontvette eendeborst), lam, ingewanden of hesp. Snij, als uw slager het niet gedaan heeft, de vette delen van het vlees voor het bakken.

Gezonde sandwiches

Vervang boter door olijfolie, verse kaas of kruidenkaas, peper en zout. Kies voor bruin brood en wissel ook het soort meel af. Vermijd charcuterie, kies voor gevogelte, krab, zalm, ei, koud vlees, kaas. Wees kwistig met groentjes (sla, tomaat, pepers,...) en kies als u een sausje wil voor pesto of tapenade in plaats van mayonaise. Wees niet bang van iets krokants (okkernoten, sesam) of van fruit (appelen, gedroogd fruit).

Light Mayonaise?

Voor de meeste klassieke en te rijke recepten bestaat een alternatief. Maak een mayonaise door een ei en mosterd te kloppen en er geleidelijk aan plattekaas van 0% aan toe te voegen: smaak en gezondheid gegarandeerd! Meer algemeen: maïzena (of groentenpuree) en groentenbouillon vervangen bloem en wijn/cognac bij het maken van uw sauzen. Herontdek het kookvocht, ze hebben meestal geen truukjes nodig om hun lekkerder te laten smaken.

Geef dit een cijfer

Gemiddeld: 5 (2 stemmen)

Feedback Form