Beter eten

Niets aan het voedingsadvies van Feel+ zal u echt verbazen. Het zijn universele regels, zoals het befaamde "vijf porties groenten en fruit per dag" en het klassieke "eet 's ochtends als een koning, 's middags als een prins en 's avonds als een bedelaar" waarbij men een extra tussendoortje in de namiddag aanraadt.

Reserveer gefrituurd voedsel, rijke vleeswaren en taarten voor speciale gelegenheden. Of algemeen: let op voor te veel vet, suiker en zout. Tenzij er tegenindicaties zijn, is dit geen dieet zonder zout, noch zonder suiker (dankzij het fruit), meer specifiek worden trage suikers (brood, pasta, rijst, aardappelen,...) minstens een keer per dag aanbevolen. Matig tot slot uw vleesconsumptie en eet zo vaak mogelijk vis.

Wat een inspanning vraagt, is minder eten en minder tussendoortjes eten. Een tussendoortje in de ochtend en een tussendoortje in de namiddag kan wel. Het gaat om gezond verstand: beter eten, dat is evenwichtig eten en toezien op hoeveelheden.

 

 

Enkele eenvoudige adviezen staat hieronder beschreven:

  • Eet gevarieerd
    Seizoensproducten zijn een goede manier om variatie in uw maaltijden te brengen. 
  • Eet evenwichtig
    een evenwichtige maaltijd bestaat uit trage suikers, proteïnes en groenten. Een evenwichtige dag bestaat uit voedingsstoffen uit de eerste vijf groepen (van de piramide). Een evenwichtige week bestaat uit evenveel vis als vlees, en variatie in fruit en groenten..
  • Eet vers
    Vermijd industrieel geproduceerde schotels. Ze zijn vaak te zwaar, te zout en bevatten te veel afgeraden ingrediënten (palmolie, smaakversterkers,...). Koop uw groenten elke twee tot drie dagen zodat ze hun voedingswaarde niet verliezen en probeer seizoens fruit en groenten te kopen
  • Eet gezond 
    Verkies plantaardige vetten boven dierlijke, in een gepaste hoeveelheid! Ban gefrituurd voedsel en maak sauzen en mayonaises lichter. Overdrijf gerust met verse kruiden, ze zitten vol vitamines.
  • Eet volgens uw hongergevoel
    Wacht niet tot u honger heeft, kies voor een tussendoortje ‘s ochtends en 's namiddags. Stil uw honger bij het begin van de maaltijd met wat rauwkost.
  • Gun uzelf iets
    Er bestaan geen voedingswaren die u niet kan eten, maar alles met mate. Een kleine afwijking nu en dan kan wel eens deugd doen, zolang u terug op de rails komt. Uzelf nu en dan verwennen betekent niet dat u ongezond bent- ontdek de buitenlandse keuken (Thaïs of Vietnamees is heel gezond!)

5 porties groenten en fruit... Zoveel op 1 dag?

Vitamines, minerale zouten, vezels en vooral een oneindige variëteit aan smaak: vijf verschillende porties fruit en groenten per dag, het is echt geen hels karwei. Een stuk fruit bij het ontbijt, een portie rauwkost bij de lunch, een stuk fruit als tussendoortje, wat soep of groenten bij het avondmaal en de optelsom is gemaakt! Daarnaast geeft een slaatje of soep als voorgerecht een verzadigd gevoel en helpt het u met mate te eten.

Geef dit een cijfer

Gemiddeld: 5 (2 stemmen)

Feedback Form